We do not support the Internet Explorer browser. Please use a different browser.

Microsoft has replaced Internet Explorer with the Edge browser

Västtrafik börjar köra med nya, längre spårvagnar i vinter. Spårvagnarna blir 45 meter långa och rymmer över 300 resenärer.

Göteborg växer och resandet med kollektivtrafiken förväntas öka de kommande åren. Ett sätt att anpassa kollektivtrafiken för fler resenärer är genom längre spårvagnar. Västtrafiks nya, 45 meter långa, spårvagnar börjar levereras efter sommaren. I vinter sätts de in i ordinarie trafik. Då kommer spårvagnarna sluta stanna vid fyra hållplatser längs linje 5 och 11, de linjer som spårvagnarna börjar köra på.

Hållplatserna som tas bort är Sanatoriegatan, Ättehögsgatan, Bäckeliden och Roddföreningen. Orsaken är att de alla ligger nära andra hållplatser och har relativt få på- och avstigande.

— Alla hållplatserna längs linje 5 och 11 behöver vara långa nog för att av- och påstigning ska kunna ske på ett säkert sätt. I arbetet att förlänga hållplatser har vi också tittat på sätt att snabba upp trafiken och utrett om det finns hållplatser som ligger tätt och kan tas bort utan att det får för stora negativa effekter för våra resenärer, säger Roger Vahnberg, vice vd, Västtrafik.

Snabbare resor

Restiden kortas för de resenärer som sitter på spårvagnen förbi hållplatsen. Per tur rör det sig om ett par minuter, men totalt sett över trafikdygnet blir det betydande tidsvinster vilket ger mer kapacitet i spårvagnssystemet som helhet.

Resenärerna som rest från de aktuella hållplatserna har fortsatt goda resmöjligheter från närliggande hållplatser (se faktaruta).

— Vi har stor förståelse för att det är tråkigt för de som använder hållplatserna idag, vi hoppas att de finner sig till rätta med alternativen som ges, säger Roger Vahnberg.

Exakt datum för när hållplatserna dras in är ännu inte klart. Det kommer ske samtidigt som de nya längre spårvagnarna tas i drift. Spårvagnarna levereras i slutet av sommaren och ska därefter provköras.

Plats för fler resenärer

De nya spårvagnarna är 45 meter långa, jämfört med dagens cirka 30 meter långa vagnar. Det blir plats för fler ombord och minskad trängsel, utan att det blir fler fordon i spårvagnssystemet, som har begränsat utrymme.

Fakta:

Så har hållplatserna utretts

I utredningen av hållplatserna på linje 5 och 11 har Västtrafik analyserat antal på- och avstigande, gångavstånd, restidsförändringar för de som sitter på spårvagnen förbi hållplatsen och för de som idag går på eller av vid hållplatsen, samt tillgänglighet och trygghet på, till och från hållplats. Det har även skett platsbesök och dialog med representanter från Göteborg Stad.

Västtrafik, Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Partille och Mölndal har en gemensam målbild för kollektivtrafikens utveckling fram till år 2035. Till målen hör att öka kollektivtrafikens kapacitet och korta restiderna. Läs hela målbild Koll 2035.

Hållplatser att resa ifrån i stället

Ättehögsgatan: Munkebäckstorget är den hållplats som ligger närmast för att resa med linje 1, 5 och 17. Gångavståndet är ungefär 300 meter till spårvagnshållplatsen och 350 meter till busshållplatsen. Det går också att resa med flexlinjen Örgryte-Härlanda.

Roddföreningen: Saltholmen eller Långedrag är de hållplatser som ligger närmast för att resa med linje 11, gångavståndet är ungefär 500 meter. Från Saltholmen går även linje 114 till Brunnsparken. Det går också att resa med flexlinjen Älvsborg.

Sanatoriegatan: Solrosgatan och Virginsgatan är de hållplatser som ligger närmast för att resa med linje 3 eller 5. Gångavståndet är ungefär 250-400 meter. Det går också att resa med flexlinjen Örgryte-Härlanda.

Bäckeliden: Sankt Sigfrids plan är den hållplats som ligger närmast för att resa med linje 5. Där går även linje 62 (Strömmenberg - Redbergsplatsen - Skår). Gångavståndet är knappt 300 meter. Det går också att resa med flexlinjen Örgryte-Härlanda.

Images