"Vi vill uppmuntra till att åka kollektivt så mycket som möjligt"
Frida Milice är serviceadministratör på Magnus Åbergsgymnasiet i Trollhättan, som är en del av Kunskapsförbundet Väst.
Hur använder ni Västtrafiks företagstjänst?
– Oftast är det för att köpa enkelbiljetter till elever som har praktik. Men det kan också vara när vi gör skolresor och då är det både för elever och personal. Förut gick det inte att köpa ungdomsbiljetter digitalt i företagsportalen, utan då fick vi beställa värdecheckar med post. Nu går det att göra det i appen och det är mycket smidigare.
Varför är ni företagskunder?
– Det går snabbare och man kan köpa biljett med en gång. Det är också väldigt bra att det inte går att tappa bort den elektroniska biljetten. Vi vill även uppmuntra till att åka kollektivt så mycket som möjligt.
Hur upplever ni att det fungerar?
– Det fungerar väldigt bra. Vissa är lite osäkra när de använder det första gången, men loggar man bara in i appen är det väldigt enkelt, smidigt och lättåtkomligt. Det fungerar snabbt och bra och man kan köpa biljett var som helst.
Vilka är de största fördelarna?
– Att vi har möjlighet att köpa biljetter när vi vill och att det går snabbt. Det är också väldigt fördelaktigt att kunna titta på fakturaunderlaget. Man ser ordentligt vad man har köpt och det är lätt att sköta den ekonomiska biten. Det är väldigt överskådligt.
Vad tycker eleverna och personalen?
– De tycker att det är smidigt och att det är bra att det fungerar att köpa med kort varsel. Lärarna tycker också att det är fördelaktigt att de vid klassresor kan köpa flera biljetter samtidigt åt eleverna i sin app.
Frida Milice, serviceadministratör, Magnus Åbergsgymnasiet.