"Vi har som policy att man ska välja så klimatneutrala färdmedel som möjligt"
Nina Lindgren, HR-generalist på Wallenstam, berättar om varför de är företagskund hos Västtrafik.
Varför är ni företagskund hos Västtrafik?
– Vi vill underlätta för våra medarbetare att göra ett så litet klimatavtryck som möjligt och att åka kollektivt är en viktig del. Wallenstam har högt satta klimatmål och vi har som policy att man ska välja så klimatneutrala färdmedel som möjligt för både tjänsteresor och resor till och från jobbet. Eftersom vi är ett fastighetsbolag värnar vi också om en trevlig stadsmiljö utan för mycket biltrafik.
Vilka biljetter erbjuder ni till medarbetarna?
– Vi erbjuder årskort via avdrag mot lön. Fördelen är att man slipper ligga ute med pengarna själv. Vi har också årskort i receptionen som man kan låna om man ska på tjänsteresor.
Vilka fördelar ser du med att vara företagskund?
– Det bidrar bland annat till att vi är en attraktiv arbetsplats. Korten är en del i vårt förmånspaket och ger ett fint symbolvärde. Att värna om miljön är en hjärtefråga för mig och jag tror att det är det även för många andra.
Vad tycker era medarbetare?
– Det är en uppskattad förmån. Av våra 170 anställda i Göteborg är det i dagsläget 30 som utnyttjar erbjudandet. Sedan är det såklart många fler som åker kollektivt till jobbet, men som inte har årskort via löneavdrag. Vårt huvudkontor i Göteborg ligger nära en knutpunkt för kollektivtrafik och vi har spårvagnar precis utanför, så man behöver inte ta bilen till jobbet när man jobbar här.
Nina Lindgren, HR-generalist på fastighetsbolaget Wallenstam.