Vi stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. Vänligen använd en annan webbläsare. 

Microsoft har ersätt Internet Explorer med webbläsaren Edge

Frågor om Västtrafik To Go

Västtrafiks tidtabeller

Sök din resa i appen Västtrafik To Go eller på vasttrafik.se för att få uppdaterade tider. 

På de fordon som har läsare för mobilbiljetter ska du scanna din biljett där. Läsaren sitter framme vid föraren. 

På de fordon som inte har läsare för mobilbiljetter ska du göra följande: 

  • Visa biljetten för föraren
  • Visa biljetten för tågvärden 
  • Visa biljetten för biljettkontrollanten 

Tänk på att ska biljetten ska aktiveras innan påstigning. Om det blir biljettkontoll på fordonet behöver du visa din biljett för kontrollanten även om du scannat den i läsaren vid påstigning. 

Självklart. Från biljettens baksida och från köphistoriken kan man skicka kvitto till sin e-post. 

Du väljer mellan kontokort eller Swish. 

  • Om du väljer kontokort har du möjlighet att spara ditt kortnummer i appen för att det ska gå snabbt att köpa biljett nästa gång. Du kan behöva bekräfta dina köp med Bank-ID eller 3D Secure.
  • Swish är ett bra alternativ för dig som inte kan/vill betala med kontokort.

Om du gör fyra köp av enkelbiljetter under sju dagar får du återbäring som du kan använda nästa gång du köper biljett. 

Så här funkar det: 

  • Du måste vara inloggad i appen för att kunna få återbäring.
  • Du får 20 procent återbäring när du köper enkelbiljetter i appen vid fyra separata tillfällen inom sju dagar.
  • Återbäringen sparas i din kassa så att du kan använda pengarna nästa gång du köper biljett.

 

De sju dagarna räknas från ditt första köp. Om du köper din första enkelbiljett på en onsdag har du till och med nästkommande tisdag på dig att göra fyra köp för att få återbäring.Om du gör färre än fyra köp under dina sju dagar börjar en ny sjudagarsperiod vid ditt nästa köp efter det.

Om du köper två, tre eller fyra biljetter på en och samma gång räknas det ändå bara som ett köp. 

Om du registrerat din periodbiljett i appen kan du låna ut den.

Så här går det till:

  • Du kan dela biljetten med ett antal appar i din telefon som t.e.x sms. Personen som ska låna biljetten behöver ha appen installerad i sin telefon. Utlåningen är giltig först när biljetten är synlig i mottagarens app.
  • När biljetten är mottagen är den utlånad till klockan 04.00.
  • Biljetten kommer automatiskt tillbaka till dig klockan 04.00.
  • Du kan låna ut biljetten obegränsat antal gånger, men till max fem olika telefoner per biljett.  Om mottagaren är inloggad i appen vid utlåningstillfället kan den ta emot biljetten i flera telefoner. En person som inte är inloggad i appen räknas som en ny mottagare om den ominstallerat appen.
  • Du kan låna ut periodbiljetter som gäller i 30, 90 eller 365 dagar. 

Nej, de biljetter du köper i appen har ingen koppling till ditt Västtrafikkort och tvärt om. Det går inte att föra över ett periodkort eller andra biljetter på Västtrafikkort till en digital periodbiljett eller tvärt om.

Du kan få tillbaka din periodbiljett om du förlorar telefonen om du registrerat den i appen. För att du ska kunna få tillbaka biljetten måste du varit inloggad i appen i den telefon du förlorade. Flytta biljetten till din nya telefon genom att logga in i appen i den nya telefonen.

Du kan flytta biljetter till en ny telefon max två gånger under en 30-dagarsperiod.

Om appen inte startar kan du börja med att starta om din telefon, starta om appen och kontrollera att du har internettäckning.

Våra biljettkontrollanter får information om det skulle finnas något omfattande tekniskt problem som gör att Västtrafik To Go inte fungerar. I de fallen kan en tillfällig biljett aktiveras.

Du behöver köpa biljett på annat sätt som till exempel via föraren, av tågvärden eller via biljettautomat om betaltjänsterna Swish eller vår betaltjänst för kontokort Swedbank pay har tillfälliga störningar.

Om ditt köp inte går igenom behöver du kontrollera att du har internettäckning och att du har aktiverat internetköp för ditt bankkort. Om du är Nordeakund måste du logga in på din internetbank och öppna kortet för internetköp vid varje periodbiljettköp i vår app. 

Du kan inte sätta in eller ta ut pengar i din kassa i appen. Återbäringen sparas i kassan och kan användas nästa gång du köper biljett.

Nej, vi erbjuder inte ångerrätt eller bytesrätt i Västtrafik To Go.

Du kan använda appen Västtrafik To Go på Iphone och Android-telefoner. För att kunna använda den senaste versionen av Västtrafik To Go behöver du minst ha version 14 när det gäller iOS eller version 7.0 för Android. Uppdatera din telefon för att få den bästa upplevelsen av appen.