Så påverkas kollektivtrafiken i mellersta Bohuslän
- Busstrafiken anpassas till ett ökat tågutbud i Bohuslän.
- Kortare restider på flera håll.
- Justerat linjenät för att bättre möta lokala resbehov.
- Förbättrade möjligheter för pendling mellan bland annat Lysekil och Uddevalla.
Frågor och svar
Den 12 december 2024 tar Västtrafiks styrelse beslut om förstudien. Därefter ska trafiken upphandlas i enlighet med förstudien. Upphandlingen påbörjas under våren 2025.
Trafiken i mellersta Bohuslän, som omfattar kommunerna Munkedal, Lysekil och Sotenäs samt trafikavtalet för expressbusstrafiken i Bohuslän (som omfattar viss trafik i kommunerna Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla, Munkedal, Lysekil, Sotenäs, Tanum och Strömstad).
I dagsläget är det inte klart vilket trafikbolag som kommer att köra trafiken. Upphandling sker under våren 2025 och tilldelning sker i slutet av 2025.
I det nya trafikupplägget satsar vi på kortare restider på flera håll. Vi vill att fler ska kunna välja tåg framför buss, särskilt för resor mot Göteborg. Samtidigt har vi justerat linjenätet för att bättre möta lokala resbehov. Bland nyheterna finns förbättrade möjligheter för arbets- och gymnasiependling mellan Uddevalla och Lysekil.
Hur trafiken kommer köra i detalj kommer vi återkomma till.
Några av förslagen som tagits fram i förstudien är:
- Upplägget med expressbussar med byte på Torp Terminalen föreslås ändras. Det kommer att gå ett tåg per timme (Munkedal – Uddevalla – Trollhättan – Göteborg). Tillsammans med tågavgångarna via Södra Bohusbanan (Uddevalla – Ljungskile – Stenungsund – Göteborg) innebär det en stor utökning av resmöjligheter med tåg och därför föreslås byte från buss till tåg i Munkedal eller Uddevalla.
- Linje 840 (Lysekil-Uddevalla) föreslås få tätare turer. Det betyder många fler direktförbindelser än idag. Trafiken på linjen kommer också anpassas för byten till tåg vid Uddevalla C för vidare resa.
- Linje 810 (Uddevalla – Ljungskile – Göteborg) föreslås dras in när tågtrafiken utökas.
- För resenärer från Lysekil och Torp Terminalen mot Göteborg innebär förändringen att de som reser under rusningstid fortsatt reser med buss från Lysekil via Torp till Göteborg. Restiden blir därmed oförändrad. Under lågtrafik föreslås byte göras vid Uddevalla C till tåg. Restiden till Göteborg förlängs då med 10-20 minuter.
- Den lokala trafiken i Sotenäs, Munkedal och Lysekil har setts över. Bland annat föreslås linjerna 831, 851, 867 och 868 justeras då resandet på dessa linjer idag är mycket lågt. Trafiken vid de hållplatser där flest reser föreslås trafikeras av regionala linjer som knyter ihop flera orter. Linjerna 840 och 841 i Lysekil föreslås att förlängas till Lysekils sjukhus.
- Gymnasieskolorna samt den stora arbetsplatsen Preemraff Lysekil föreslås få trafik som är bättre anpassad till resor som görs till och från arbete och skola.
- En ny linje föreslås, framförallt för gymnasieelever mellan Kungshamn/Smögen och gymnasieskolorna i Uddevalla. Detta innebär att restiden mellan orterna förkortas med cirka 30 minuter jämfört med idag.
- Resmöjligheterna från Sotenäs kommun och norrut i Bohuslän föreslås förbättras (byte till tåg i Dingle).
- Färre byten vid Hallinden, som en del resenärer idag upplever som otrygg. Förslaget är i stället att fler byten sker i Dingle och i Munkedal.
Vi arbetar alltid för att planera trafiken på ett sätt som blir bäst för flest och vi ser att det finns ett resbehov på sträckan med många som pendlar. Arbetspendlingen mellan Lysekil och Uddevalla är ungefär tre gånger så stor som arbetspendlingen mellan Lysekil och Göteborg. Dessutom har vi gymnasieelever som reser på sträckan och som också kommer gynnas av en förbättrad trafik med tätare turer utan byte mellan Lysekil och Uddevalla.
I enlighet med Västra Götalandsregionens målbild för tågtrafiken satsar vi på att öka tågresandet. Vi har köpt in helt nya tåg och Bohusbanan håller på att rustas upp. Därför finns det förslag kring hur vissa busslinjer, som idag kör parallellt med tågen, kan ersättas med fler avgångar med tåg. Med tåg blir det snabbare resor, plats för fler och bättre komfort.
När vi genom första etappen av Västlänken får möjlighet att köra utökad tågtrafik till och från Göteborg ser vi att tågtrafiken kan bli ett mer effektivt och attraktivt resealternativ på sträckan än busstrafiken. Med fler avgångar med tåg skulle vi också kunna minska antalet bussar som kör in till centrala Göteborg, där trafiksituationen är kraftigt ansträngd.
Tågtrafiken kommer att gå snabbare och köra med täta avgångar. När hela Västlänken öppnar kommer resenärer från Uddevalla kunna resa direkt till Västlänkens stationer Haga och Korsvägen. Resenärer från mellersta och norra Bohuslän kan nå dessa stationer genom byte i Uddevalla eller Göteborg.
Vi behöver alltid se över vårt utbud och hur vi använder våra resurser på bästa sätt. Det är viktigt att de gör så stor nytta som möjligt, för så många som möjligt. De neddragningar som föreslås handlar främst om att anpassa utbudet efter hur stort dagens resande är på den aktuella linjen.
Linje 841 föreslås fortsätta köra som direktlinje på sträckan Lysekil-Torp-Göteborg under högtrafik, då många reser till och från arbete och skola.