Så påverkas kollektivtrafiken i mellersta Bohuslän
- Busstrafiken anpassas till ett ökat tågutbud i Bohuslän och Trollhättan.
- Kortare restider på flera håll.
- Justerat linjenät för att bättre möta lokala resbehov.
- Förbättrade möjligheter för pendling mellan bland annat Lysekil och Uddevalla.
Frågor och svar
Upphandlingen är avslutad och har tilldelats till den vinnande anbudsgivaren den 5 december 2025.
Nu arbetar Västtrafik tillsammans med trafikbolaget för att starta igång den nya busstrafiken i juni 2027 och juni 2028.
Trafiken i mellersta Bohuslän, som omfattar kommunerna Munkedal, Lysekil och Sotenäs samt trafikavtalet för expressbusstrafiken i Bohuslän (som omfattar viss trafik i kommunerna Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla, Munkedal, Lysekil, Sotenäs, Tanum och Strömstad).
Det blir Bivab som kommer köra trafiken. Tilldelningen av avtalet skedde den 5 december 2025.
I det nya trafikupplägget satsar vi på kortare restider på flera håll. Vi vill att fler ska kunna välja tåg framför buss, särskilt för resor mot Göteborg. Samtidigt har vi justerat linjenätet för att bättre möta lokala resbehov. Bland nyheterna finns förbättrade möjligheter för arbets- och gymnasiependling mellan Uddevalla och Lysekil.
Några av trafikförändringarna som kommer göras:
- Upplägget med expressbussar med byte på Torp Terminalen ändras. Det kommer att gå ett tåg per timme (Munkedal – Uddevalla – Trollhättan – Göteborg). Tillsammans med utökade tågavgångarna via Södra Bohusbanan (Uddevalla – Ljungskile – Stenungsund – Göteborg) innebär det en stor utökning av resmöjligheter med tåg. Bytesmöjligheterna i Munkedal och Uddevalla kommer förstärkas.
- Linje 840 (Lysekil-Uddevalla) får tätare turer. Det betyder många fler direktförbindelser än idag. Trafiken på linjen kommer också anpassas för byten till tåg vid Uddevalla C för vidare resa.
- Linje 810 (Uddevalla – Ljungskile – Göteborg) dras in när tågtrafiken utökas. För resenärer från Uddevalla mot Göteborg innebär förändringen att de får fler och snabbare resor med tåg via Trollhättan till Göteborg. Från Ljungskile tillkommer fler tågavgångar till såväl Uddevalla som Göteborg i rusningstrafik. För Ljungskiles del innebär tågresan några minuters kortare restid till Uddevalla (från 19 till 12 min) och några minuters längre restid till Göteborg (från 52 till 57 min), jämfört med linje 810.
- Den lokala trafiken i Sotenäs, Munkedal och Lysekil har setts över. Bland annat justeras linjerna 831, 851, 867 och 868 då resandet på dessa linjer idag är mycket lågt. Trafiken vid de hållplatser där flest reser kommer trafikeras av regionala linjer som knyter ihop flera orter.
- Linje 841 förlängs till Lysekils sjukhus samt att 840 får fler turer.
- Gymnasieskolorna samt den stora arbetsplatserna Preemraff Lysekil och Arctic Paper föreslås få trafik som är bättre anpassad till resor som görs till och från arbete och skola.
- En ny linje tillkommer, linje 864, framförallt för gymnasieelever mellan Kungshamn/Smögen och gymnasieskolorna i Uddevalla. Detta innebär att restiden mellan orterna förkortas med cirka 30 minuter jämfört med idag. Resmöjligheterna från Sotenäs kommun och norrut i Bohuslän blir bättre tack vare ett byte till tåg i Dingle som möjliggör fler resor som tar kortare tid.
- Linje 680 (tidigare 860) blir utöver tåget huvudlinjen mellan Uddevalla och Trollhättan och kommer trafikera Överby vilket möjliggör byten där. Linje 681 blir huvudlinjen mellan Uddevalla och Vänersborg och får utökade turer på dagen, kvällar och helger.
- Färre byten vid Hallinden, som en del resenärer idag upplever som otrygg. I stället sker fler byten i Dingle och i Munkedal.
Vi arbetar alltid för att planera trafiken på ett sätt som blir bäst för flest och vi ser att det finns ett resbehov på sträckan med många som pendlar. Arbetspendlingen mellan Lysekil och Uddevalla är ungefär tre gånger så stor som arbetspendlingen mellan Lysekil och Göteborg. Dessutom har vi gymnasieelever som reser på sträckan och som också kommer gynnas av en förbättrad trafik med tätare turer utan byte mellan Lysekil och Uddevalla.
I enlighet med Västra Götalandsregionens målbild för tågtrafiken satsar vi på att öka tågresandet. Vi har köpt in helt nya tåg och Bohusbanan håller på att rustas upp. Därför finns det förslag kring hur vissa busslinjer, som idag kör parallellt med tågen, kan ersättas med fler avgångar med tåg. Med tåg blir det snabbare resor, plats för fler och bättre komfort.
När vi genom första etappen av Västlänken får möjlighet att köra utökad tågtrafik till och från Göteborg ser vi att tågtrafiken kan bli ett mer effektivt och attraktivt resealternativ på sträckan än busstrafiken. Med fler avgångar med tåg skulle vi också kunna minska antalet bussar som kör in till centrala Göteborg, där trafiksituationen är kraftigt ansträngd.
Tågtrafiken kommer att gå snabbare och köra med täta avgångar. När hela Västlänken öppnar kommer resenärer från Uddevalla kunna resa direkt till Västlänkens stationer Haga och Korsvägen. Resenärer från mellersta och norra Bohuslän kan nå dessa stationer genom byte i Uddevalla eller Göteborg.
Vissa linjer kommer försvinna men inget område blir utan trafik. Det handlar istället om att vissa linjenummer ändras eller att delsträckor tas över av andra linjer.
Linje 841 föreslås fortsätta köra som direktlinje på sträckan Lysekil-Torp-Göteborg under högtrafik, då många reser till och från arbete och skola.
Huruvida linje 841 ska trafikera Ljungskile är ännu inte bestämt. Beslut kommer tas när trafik detaljplaneras.