Rätten till förseningsersättning gäller för alla resor med Västtrafiks biljetter med vissa undantag.
Blir din resa försenad har du rätt till prisavdrag:
- 50 procent av priset för resan om förseningen är längre än 20 minuter,
- 75 procent av priset för resan om förseningen är längre än 40 minuter
- Hela priset för resan om förseningen är 60 minuter eller längre.
Rätten till förseningsersättning förutsätter en tillräcklig bytesmarginal för att byta fordon under resan, bytesmarginalen brukar normalt vara fem minuter men kan vara både kortare och längre. Söker du en resa i vår reseplanerare eller i vår app och anger normal bytestid får du endast upp resor med godkänd bytesmarginal. Detsamma gäller när du ringer vår kundservice. Rätten till förseningsersättning förutsätter också att du inte fått ersättning för annan transport vid befarad försening. Vår förseningsersättning ersätter inte för följdkostnader så som t. ex. nya tågbiljetter, missat läkarbesök eller förlorad arbetsinkomst.
Ersättning för annan transport vid befarad försening
Om det finns skälig anledning att anta att din resa kommer att bli mer än 20 minuter försenad, har du rätt till ersättning för skäliga kostnader för annan transport (till exempel taxi eller privat bil) till slutdestinationen för din planerade resa. Högsta ersättning är 1 500 kronor per resenär.
Vid resa med privatbil får du ersättning enligt Skatteverkets norm för skattefri milersättning plus ersättning för eventuell trängselskatt och parkeringsavgift. Maxbeloppet är 1 500 kronor oavsett hur många personer som reser i bilen.
För rätt till ersättning för resa med annan transport (såsom taxi) krävs att du visar upp originalkvitto och högsta ersättning är 1 500 kronor per resenär. Saknas originalkvitto måste utlägget styrkas på annat sätt. Kontakta kundservice för vidare hjälp.
Genom att dela taxi eller annan transport med en eller flera resenärer kan du få ersättning för en längre sträcka då maxbeloppet räknas per person, två personer exempelvis kan åka taxi för 3 000 kronor. I det fall en person står för hela utlägget och endast ett kvitto ges ska alla medresenärers namn och adress anges på ansökningsblanketten för att få ökat maxbelopp. På ansökningsblanketten står också vilka bilagor som krävs för att för att styrka dina utlägg.
Om du ansöker om ersättning för resa med taxi eller egen bil är du inte berättigad till någon mer ersättning för förseningen.
Långvariga trafikstörningar
En resa räknas inte som försenad om Västtrafik annonserar en tidtabellsändring minst tre dygn (72 timmar) före den ursprungliga avgångstiden. I sådana fall har du inte rätt till förseningsersättning.
Ansökan om förseningsersättning och reklamation
För att få förseningsersättning måste du reklamera resan och ansöka om förseningsersättning. Detta kan du göra digitalt via ett formulär på vår webbplats eller via andra digitala kanaler. Det går också bra att skriftligen ansöka om förseningsersättning via en ansökningsblankett som du finner på vår hemsida, i våra butiker eller beställer från Västtrafiks Kundservice. Du kan också kontakta oss muntligen via Västtrafiks Kundservice på telefon 0771-41 43 00.
Du får begära förseningsersättning endast om du inom skälig tid efter det att resan avslutades eller, om transporten inte genomförs, skulle ha avslutats lämnat Västtrafik ett meddelande om att du vill åberopa förseningen (reklamation). Ett meddelande som lämnas in inom två månader efter det att resan avslutades eller skulle ha avslutats ska alltid anses ha lämnats i rätt tid.
Utbetalning av förseningsersättning
Ersättningen betalas individuellt till varje person, antingen i form av värdekod, värdecheck eller kontant. Väljer du utbetalning med värdekod eller värdecheck får du minst 50 kronor även om ersättningen skulle ha varit lägre.
Resplusbiljett
Med en Resplusbiljett kan du vara säker på att komma fram till slutmålet för din resa. När du köpt en Resplusbiljett som kombinerar flera olika trafikföretags resor, garanterar trafikföretagen gemensamt att du som resenär kommer fram till slutdestinationen för din resa, oavsett vem som orsakat trafikstörningen. Detta kallas Resplus Kom fram-garanti. För att få hjälp, vänd dig till trafikföretaget på den delsträcka där du uppfattat att trafikstörningen uppstod.
Ansökan om ersättning för en försenad Resplus-resa görs via ett särskilt formulär som kan nås via Västtrafiks webbplats under fliken Ersättning vid försening.
Öresundstågsbiljett
Information om förseningsersättning för resa med Öresundstågsbiljett finns på www.oresundstag.se.
När gäller inte rätten till förseningsersättning?
Du har inte rätt till förseningsersättning när du reser med färdtjänst, riksfärdtjänst, skolskjuts, förbeställda sjukresor eller beställda resor (abonnerad trafik). Inte heller vid resor med museispårvagnar eller sightseeingbussar där främsta syftet inte är transport och där det krävs särskild biljett.
Komplettering av underlag
Västtrafik har rätt att hämta in mer underlag och att ytterligare utreda din begäran om ersättning. Det kan till exempel innebära att du behöver skicka in underlag som visar att du faktiskt åkt den sträcka som du begär ersättning för.
Resenärer som ovanligt ofta begär ersättning kan komma att krävas på ytterligare underlag från det datum som Västtrafik meddelar resenären att så kommer att ske. Det kan till exempel vara fotografier som visar att du begett dig till avresestationen, fotografier på mätarställning eller annat underlag som visar att du gjort förberedelser för att genomföra resan med Västtrafik.
Om det uppstår misstankar om bedrägeri, försök till bedrägeri, eller annat brottsligt beteende, kommer Västtrafik att anmäla detta till Polisen.
Ersättningstrafik
Vid större kollektivtrafikstörningar brukar ersättningstrafik sättas in. Om du befarar att du kommer att bli minst 20 minuter försenad kan du välja annan transport än ersättningstrafiken och få förseningsersättning till ett belopp på max 1 500 kronor.
Begäran om omprövning
Om du inte skulle vara nöjd med ett beslut om förseningsersättning kan du begära omprövning av beslutet. En begäran om omprövning ska vara skriftlig och innehålla skäl till varför beslutet bör omprövas. Din begäran om omprövning ska vara inlämnad till Västtrafik senast tre veckor efter det att Västtrafik meddelat sitt beslut om ersättning enligt din ansökan om förseningsersättning.