
–Norra älvstranden växer och många arbetspendlar till och från området. Den nya färjelinjen kompletterar busstrafiken och gör det möjligt för resenärerna att kombinera cykel och kollektivtrafik, säger Johanna Eriksson Eknander, affärschef för båt på Västtrafik.
Nya linjen kopplar ihop staden
Linje 287 körs med Västtrafiks elbåtar. Resan mellan Stenpiren och Lundbystrand tar cirka 5 minuter. Det nya färjeläget ligger i ett av stadens mest växande utvecklingsområden, Lindholmen. Detta kopplas nu ihop med Stenpiren, som är en stor och central knutpunkt i kollektivtrafiken.
–Att kunna erbjuda fler snabba förbindelser över älven är viktigt. Vår färjetrafik är uppskattad av resenärerna och nu ger vi fler möjligheter att resa hållbart med kollektivtrafiken, säger Johanna Eriksson Eknander.
Gratis för resenärerna
Göteborgs stad finansierar den avgiftsfria färjetrafiken på linje 287. Sedan tidigare går även den avgiftsfria linjen 286 mellan Stenpiren och Lindholmen. Färjorna har gröna flaggor som visar att det är gratis att resa med dem.
Media välkomnas till invigningen
När: Fredag den 3 maj mellan klockan 09.30 – 10.30. Ceremonin startar klockan 09.35 och jungfrufärden avgår klockan 10.15.
Var: Nya färjeläget Lundbystrand på Hisingen, Elin Svenssons gata.
Närmaste hållplats: Pumpgatan.
Hur: Premiärtur under festliga former och tal från Bijan Zainali (S) Västtrafiks styrelseordförande, Joakim Larsson (MP) Stadsmiljönämndens ordförande i Göteborgs stad och Gang Wei, VD Uni3 by Geely.
Anmäl ert deltagande till press@vasttrafik.se senast den 26 april.
Fakta
Restiden mellan Lundbystrand och Stenpiren är mellan 5–6 minuter.
Färjan kör under vardagar mellan klockan 06:30-19:00.
Färjan kör i 15-minuterstrafik i rusningstid och 20-minuterstrafik under övriga tider.
298 resenärer och 80 cyklar får plats ombord.
Bilder
-
Johanna Eriksson Eknander, affärschef båt. Fotograf: Eddie Löthman -
Färjeläge Lundbystrand och färjelinje 287 mot Stenpiren. Fotograf: Eddie Löthman -
Färjeläge Lundbystrand och färjelinje 287 mot Stenpiren. Fotograf: Eddie Löthman