Så tillgänglig är webbplatsen
Vi är medvetna om att det finns brister i tillgänglighet på vår webbplats. De brister som finns beskriver vi längre ner på sidan.
Kontakta oss om du inte kan använda delar av webbplatsen
Om du behöver material från vasttrafik.se som inte är tillgängligt för dig kan du kontakta oss, så gör vi vårt bästa för att möta ditt behov.
Rapportera brister
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet och vill gärna få information om du upptäcker brister så att vi kan åtgärda dem.
Tillsyn
Kontakta DIGG - myndigheten för digital förvaltning om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter. De ansvarar för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
DIGG - myndigheten för digital förvaltning
Information om webbplatsens tillgänglighet
Här beskriver vi de tillgänglighetsbrister som finns på vasttrafik.se.
Efter varje brist som vi planerar att åtgärda så finns en intern referens följt av en siffra, till exempel NV-1234. Denna referens underlättar för oss som arbetar med vasttrafik.se att följa upp de angivna bristerna. Referensnumret är avsett för internt bruk.
Webbplatsens brister utifrån situation
Tidtabeller i pdf är inte tillgänglighetsanpassade
Tidtabeller i pdf är framtagna som underlag för tryck och är därmed inte tillgänglighetsanpassade och följer därför inte lagkravet om digital tillgänglighet. Vi åberopar oskäligt betungande anpassning och hänvisar våra resenärer till Kundtjänst eller appen Västtrafik To Go.
Pressrum
I pressrummet som baseras på en tjänst från ViaTT saknas det alt-texter på bilder under fliken ”pressmaterial”.
ViaTT planerar inte att åtgärda bristen.
Mitt konto - hantering av e-postutskick inloggat läge
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera på sidan.
- H1-rubrik är ej korrekt satt, vilket gör det svårare att navigera och förstå innehållet vid användning av skärmläsare.
Intern referens: UC-5442
Mitt konto – Svarssida hantering av e-postutskick inloggat läge
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Fokusmarkering får ej rätt färg och går ej att korrigera på grund av tekniska begränsningar.
Intern referens: UC-5441
Resevaneenkäten för Provåkning
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera på sidan.
- Går ej att sätta H1-rubrik på frågorna i enkäten. Rubrikerna följer inte en hierarkisk ordning, vilket gör det svårare att navigera och förstå innehållet vid användning av skärmläsare.
Intern referens: UC-5416
Transaktionsmail
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera och förstå innehållet i eposten.
- Otillräckliga kontraster mellan ikoner och bakgrund i footer.
- Fokusmarkeringar i Outlook-klienten genereras inte korrekt, vilket resulterar i otydliga fokusmarkeringar.
- Fokusmarkering får ej rätt färg och går ej att korrigera på grund av tekniska begränsningar.
Intern referens: UC-5414
E-postutskick för Kampanj, Nyhetsbrev och Trafikinfo
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Kan ej sätta webbsidans HTML-titel. Utan detta har användare ingen aning om sidans generella innehåll.
- Kan ej sätta webbsidans HTML-språk. Detta kan skapa problem för användare som tillämpar flera språk, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna.
- Fokusmarkering får ej rätt färg och går ej att korrigera på grund av tekniska begränsningar.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera och förstå innehållet i eposten.
Intern referens: UC-5415
Bildspel
På delar av webbplatsen finns bildspel, en interaktiv funktion där användaren kan växla mellan en serie av bilder. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024. Dessa tillgänglighetsbrister förekommer när användaren använder bildkarusellen:
- Fokusmarkeringen för att bläddra mellan bilder syns inte optimalt, beroende på bildens färger.
Intern referens: NV-5085
Kundserviceformulär Frågor & Synpunkter fokuserar ej på felmeddelanden
När du har fyllt i ett av dessa formulär felaktigt, och då får ett felmeddelande, så får ej det felmeddelande fokus. Detta gör att du då ej förstår att du inte har fyllt i informationen korrekt när du använder skärmläsare, och har svårt att skicka in din synpunkt. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5421
Kundserviceformulär Frågor & Synpunkter och Reklamation har en felaktig rubrikstruktur
På dessa sidor så är rubrikstrukturen inte korrekt, t ex så kan en h3a saknas. För personer som använder skärmläsare så försvårar detta förståelsen kring hur siten är uppbyggd och gör dessa sidor svåra att navigera på. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5350
Sidan Om Västtrafik har en felaktigt rubrikstruktur
På denna sida så är rubrikstrukturen inte korrekt, en h3a saknas. För personer som använder skärmläsare så försvårar detta förståelsen kring hur siten är uppbyggd och gör dessa sidor svåra att navigera på. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5142
Inget status meddelande om att du har fyllt i en felaktig hållplats, adress eller plats på hållplatskartan när du har stavat fel
På hållplats och zonkartan, om du under Ange hållplats,adress eller plats fyller i något felstavat och inte väljer någon av alternativen i listan så kan du ta dig vidare utan att du får information om att du inte fyllt i något. Om du använder skärmläsare så är konsekvensen att det då inte finns något för den att läsa upp kring detta.Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5021
Otillgänglig information för skärmläsare vid inloggning med BankID på Mitt konto
Om du väljer att logga in med BankID så finns det information kring hur lång tid du har på dig att logga in med BankID som inte läses upp av skärmläsare. För personer som använder skärmläsare så försvårar detta förståelsen under inloggningsprocessen. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: MS-1292
Kursiv information vid accepterande av erbjudande på Mitt konto ej maskinläsbart
När du har fått ett erbjudande så är informationen om hur lång tid du har på dig att acceptera kursiv. Att texten är kursiv är information som ej är maskinläsbar så en person som använder skärmläsare får ej denna information utan den läses upp som vanlig text.Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: MS-1180
När du spärrar ett Västtrafikkort på Mitt konto så sker ingen automatiskt flytt av kortet till spärrade kort
När du spärrar ett Västtrafikkort på Mitt konto så ligger kortet kvar under aktiva kort, det flyttas inte automatiskt till spärrade kort. Det står information på kortet att det är spärrat och nästa gång du går in på sidan så ligger kortet rätt. Att den ligger kvar under aktiva kort kan försvåra förpersoner som använder skärmläsare att vara säker på att kortet blev spärrat.
Intern referens: MS-997
Inkorrekt namn på knapp för skärmläsare för frågor vi ställer till kunder
När vi frågar kunder om vad de tycker så är namnet på knappen "Skicka" för att svara på våra frågor, dock om man använder en skärmläsare så kan det förekomma tillfällen när skärmläsaren istället läser upp en oförståelig text istället för "Skicka". Detta kan uppfattas som otydligt. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5886
Rubrik ej markerad som rubrik rent semantiskt
I vissa komponenter, t.ex. på delar av startsidan så uppfattas rubriken i textblocket som en möjlig rubrik för seende, men den är inte semantiskt hanterad som rubrik, så en skärmläsare kan inte förmedla den informationen. Detta kan uppfattas som otydligt. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5666
Skärmläsare läser upp alla markörer på hållplatskartan när man klickar på en av dem
När du är på hållplatskartan och klickar på en av markörerna så läses alla markörer upp. Detta gör att det blir obegripligt. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5648
Ologisk ordning på elementen i kartan vid resesökningar
När skärmläsaren läser upp elementen som finns i kartan vid resesökningar så läses dem upp i en ologisk ordning. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5487
Otillräcklig uppläsning med skärmläsare för stegindikator
Stegindikatorn i funktionen ”Pendelkalkylator” förklaras inte på ett tillräckligt tydligt sätt vid uppläsning med skärmläsare. Vi arbetar för att åtgärda bristen under hösten 2024.
Intern referens: NV-6022
Tidtabeller i pdf är inte tillgänglighetsanpassade
Tidtabeller i pdf är framtagna som underlag för tryck och är därmed inte tillgänglighetsanpassade och följer därför inte lagkravet om digital tillgänglighet. Vi åberopar oskäligt betungande anpassning och hänvisar våra resenärer till Kundservice eller appen Västtrafik To Go.
Pressrum
I pressrummet som baseras på en tjänst från ViaTT saknas det alt-texter på bilder under fliken ”pressmaterial”.
ViaTT planerar inte att åtgärda bristen.
Kvitto för blippbetalning
Vid 200% inzoomning så är inte all hjälp- och valideringstext fullt synliga i samband med att du hämtar kvitto för blippa.
Leverantören planerar ej att åtgärda bristen.
Mitt konto - hantering av e-postutskick inloggat läge
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera på sidan.
- H1-rubrik är ej korrekt satt, vilket gör det svårare att navigera och förstå innehållet vid användning av skärmläsare.
Intern referens: UC-5442
Mitt konto – Svarssida hantering av e-postutskick inloggat läge
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Fokusmarkering får ej rätt färg och går ej att korrigera på grund av tekniska begränsningar.
Intern referens: UC-5441
Resevaneenkäten för Provåkning
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera på sidan.
- Går ej att sätta H1-rubrik på frågorna i enkäten. Rubrikerna följer inte en hierarkisk ordning, vilket gör det svårare att navigera och förstå innehållet vid användning av skärmläsare.
Intern referens: UC-5416
Transaktionsmail
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera och förstå innehållet i eposten.
- Otillräckliga kontraster mellan ikoner och bakgrund i footer.
- Fokusmarkeringar i Outlook-klienten genereras inte korrekt, vilket resulterar i otydliga fokusmarkeringar.
- Fokusmarkering får ej rätt färg och går ej att korrigera på grund av tekniska begränsningar.
Intern referens: UC-5414
E-postutskick för Kampanj, Nyhetsbrev och Trafikinfo
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Kan ej sätta webbsidans HTML-titel. Utan detta har användare ingen aning om sidans generella innehåll.
- Kan ej sätta webbsidans HTML-språk. Detta kan skapa problem för användare som tillämpar flera språk, vilket kan resultera i att inte alla användare kan komma åt informationen och tjänsterna.
- Fokusmarkering får ej rätt färg och går ej att korrigera på grund av tekniska begränsningar.
- Skärmläsare läser upp fält trots att de är tomma. Det gör att det blir svårare att navigera och förstå innehållet i eposten.
Intern referens: UC-5415
Mitt konto - köphistorik för Västtrafik To Go
Kalendern blir inte större vid inzoomning för Firefox-användare. För att åtgärda denna brist så behöver du som användare ändra inställningar i ditt operativsystem.
Intern referens: MS-1158
Bildspel
På delar av webbplatsen finns bildspel, en interaktiv funktion där användaren kan växla mellan en serie av bilder. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024. Dessa tillgänglighetsbrister förekommer när användaren använder bildkarusellen:
- Fokusmarkeringen för att bläddra mellan bilder syns inte optimalt, beroende på bildens färger.
Intern referens: NV-5085
Kundserviceformulär Frågor & Synpunkter
När du har fyllt i ett av dessa formulär felaktigt, och då får ett felmeddelande, så får ej det felmeddelandet fokus. Detta gör att du då inte förstår att du inte har fyllt i informationen korrekt när du använder skärmläsare, och har svårt att skicka in din synpunkt. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5421
Kundserviceformulär Frågor & Synpunkter samt Reklamation har en felaktigt rubrikstruktur
På dessa sidor så är rubrikstrukturen inte korrekt, t.ex. så kan en H3:a saknas. För personer som använder skärmläsare så försvårar detta förståelsen kring hur siten är uppbyggd och gör dessa sidor svåra att navigera på. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5350
Sidan Om Västtrafik har en felaktigt rubrikstruktur
På denna sida så är rubrikstrukturen inte korrekt, en H3:a saknas. För personer som använder skärmläsare så försvårar detta förståelsen kring hur siten är uppbyggd och gör dessa sidor svåra att navigera på. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5142
Inget statusmeddelande om att du har fyllt i en felaktig hållplats, adress eller plats på hållplatskartan när du har stavat fel
På hållplats och zonkartan, om du under Ange hållplats,adress eller plats fyller i något felstavat och inte väljer någon av alternativen i listan så kan du ta dig vidare utan att du får information om att du inte fyllt i något. Om du använder skärmläsare så är konsekvensen att det då inte finns något för den att läsa upp kring detta.Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5021
Otillgänglig information för skärmläsare vid inloggning med BankID på Mitt konto
Om du väljer att logga in med BankID så finns det information kring hur lång tid du har på dig att logga in med BankID som inte läses upp av skärmläsare. För personer som använder skärmläsare så försvårar detta förståelsen under inloggningsprocessen. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: MS-1292
Kursiv information vid accepterande av erbjudande på Mitt konto ej maskinläsbart
När du har fått ett erbjudande så är informationen om hur lång tid du har på dig att acceptera kursiv. Att texten är kursiv är information som ej är maskinläsbar så en person som använder skärmläsare får ej denna information utan den läses upp som vanlig text.Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: MS-1180
När du spärrar ett Västtrafikkort på Mitt konto så sker ingen automatiskt flytt av kortet till spärrade kort
När du spärrar ett Västtrafikkort på Mitt konto så ligger kortet kvar under aktiva kort, det flyttas inte automatiskt till spärrade kort. Det står information på kortet att det är spärrat och nästa gång du går in på sidan så ligger kortet rätt. Att den ligger kvar under aktiva kort kan försvåra förpersoner som använder skärmläsare att vara säker på att kortet blev spärrat.
Intern referens: MS-997
Inkorrekt namn på knapp för skärmläsare för frågor vi ställer till kunder
När vi frågar kunder om vad de tycker så är namnet på knappen "Skicka" för att svara på våra frågor, dock om man använder en skärmläsare så kan det förekomma tillfällen när skärmläsaren istället läser upp en oförståelig text istället för "Skicka". Detta kan uppfattas som otydligt. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5886
Rubrik ej markerad som rubrik rent semantiskt
I vissa komponenter, t.ex. på delar av startsidan så uppfattas rubriken i textblocket som en möjlig rubrik för seende, men den är inte semantiskt hanterad som rubrik, så en skärmläsare kan inte förmedla den informationen. Detta kan uppfattas som otydligt. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5666
Skärmläsare läser upp alla markörer på hållplatskartan när man klickar på en av dem
När du är på hållplatskartan och klickar på en av markörerna så läses alla markörer upp. Detta gör att det blir obegripligt. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5648
Ologisk ordning på elementen i kartan vid resesökningar
När skärmläsaren läser upp elementen som finns i kartan vid resesökningar så läses dem upp i en ologisk ordning. Detta gör att det blir obegripligt. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5487
Otillräcklig uppläsning med skärmläsare för stegindikator
Stegindikatorn i funktionen ”Pendelkalkylator” förklaras inte på ett tillräckligt tydligt sätt vid uppläsning med skärmläsare. Vi planerar att åtgärda bristen under hösten 2024.
Intern referens: NV-6022
Inga kända problem som påverkar vid användning utan hörsel eller nedsatt hörsel.
Inkonseventa begrepp för trafikförändringar/trafikpåverkan
När vi informerar om saker som kan påverka trafiken så är vi inkonsekventa i vilka begrepp vi använder, vi pratar både om trafikförändringar och trafikpåverkan, och även trafikinformation. Detta kan uppfattas som otydligt. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5384
Otydligt namn på knappar för frågor vi ställer till kunder
När vi frågar kunder om vad de tycker så är namnet på knappen "Skicka" för att svara på våra frågor. Då denna knapp ibland ligger ihop med andra knappar så kan knappens effekt vara otydligt. Även när knappen ligger för sig så kan det uppfattas som otydligt. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5276
Stöd för att söka utan å, ä och ö saknas på flertalet ställen
Under sidor så som Dygnsbiljetter, Periodbiljetter, Hittegods, Trafikinformation och Tidtabeller så saknas stöd för att söka utan å, ä, ö. Du kan t.ex. inte stava Göteborg med o, dvs. Goteborg. När man söker utan å, ä, ö så får man inget svar, vilket man kan förvänta sig och försvårar användandet av dessa sidor då vi på andra ställen har stöd för detta.Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5104
Inget statusmeddelande om att du har fyllt i en felaktig hållplats, adress eller plats på hållplatskartan när du har stavat fel
På hållplats- och zonkartan, om du under Ange hållplats, adress eller plats fyller i något felstavat och inte väljer någon av alternativen i listan så kan du ta dig vidare utan att du får information om att du inte fyllt i något. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5021
Otydligt vilken knapp man ska välja när man väljer att Avbryta skapande av nytt konto
På Mitt konto, när du loggar in Med BankID och inte har ett konto, och då väljer att avbryta att skapa ett nytt konto så visas två knappar som utseendemässigt ser väldigt likadana ut. Båda är primära, det enda som skiljer är själva knapptexten. Det hade underlättat om endast en av knapparna stack ut, detta kan uppfattas som otydligt vilken knapp man bör välja.
Intern referens: MS-1293
Otydligt att man kan scrolla horisontellt i köphistoriken på Mitt konto när man änvänder liten skärm
Under Mina biljetter och Köphistorik för To Go så kan man få upp sin köphistorik över biljetter man köpt via To Go. Det är otydligt på vissa små enheter, t.ex. iPhone 13, att det går att scrolla informationen horisontellt. Detta gör att man kan uppfatta informationen som mindre användbar.
Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: MS-1215
Otydligt Sidtitel på 404-sidan
När du går eller blir hänvisad till en sida som inte finns längre så kommer man till en 404-sida. Det betyder att sidan inte finns längre. Sidtiteln på denna sida är 404 vilket kan uppfattas som otydligt. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5447
Inkonsekventa begrepp för periodbiljett/periodkort
När du söker efter periodbiljett så får du även träff på periodkort i sökresultatet. Detta för att vi vet att båda begreppen används. Detta kan dock uppfattas som förvirrande. Vi arbetar på att förtydliga detta under 2024.
Intern referens: NV-3940
Pil försvinner när du är på undersidor till Mina uppgifter
På Mitt konto, när du är på undersidor till Mina uppgifter på desktop så försvinner pilen i menyn som visar var du befinner dig. Detta kan uppfattas som otydligt.
Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: MS-949
Pressrum
I pressrummet som baseras på en tjänst från ViaTT saknas det alt-texter på bilder under fliken ”pressmaterial”.
ViaTT planerar inte att åtgärda bristen.
Mitt konto - hantering av e-postutskick inloggat läge
Vi arbetar för att åtgärda nedan brister under 2024.
- Otillräckliga kontraster
- Avsaknad av alt-texter
- Ofullständiga kontraster på fokusmarkeringar
Intern referens: UC-3468 och UC-3469
För lågt kontrastvärde på geografiska kartor
Kartor som har en geografisk bakgrund, t ex när du sökt en resa eller är på hållplatssidan har för dåliga kontrastvärden. För personer med nedsatt synförmåga så kan det vara svårt att urskilja hållplatser och trafikinformation. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5244
Zoner och hållplatser - karta
Om en hållplats hamnar utanför inzoomat läge i kartan blir fokusmarkeringen inte synlig. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5204
Zoner och hållplatser - karta
Om en hållplats hamnar utanför inzoomat läge i kartan blir fokusmarkeringen inte synlig. Vi arbetar för att åtgärda bristen under 2024.
Intern referens: NV-5204
Oskäligt betungande anpassning
Tidtabeller
Vi åberopar oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för tidtabeller i pdf. Filerna är framtagna som underlag för tryckta tabeller och systemet som genererar dem är inte byggt för att ta hänsyn till de krav som tillgänglighetsanpassningarna ställer. Vi åberopar oskäligt betungande anpassning då anpassning skulle vara en mycket kostsam investering och innebära arbete som vi inte har kapacitet för i dagsläget.
Diagram
Vi åberopar oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för diagram. I vår årliga attitydundersökning Hållplats finns ett stort antal diagram som beskrivs med textalternativ. Diagrammen beskrivs dock inte i tabellform. Vi åberopar oskäligt betungande anpassning då anpassning skulle vara en mycket tidskrävande investering och innebära arbete som vi inte har kapacitet för i dagsläget.
Kvitto för blippbetalning
Vi åberopar oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för kvitto för blippbetalning. Komponenten som vi använder är en standardkomponent i leverantörens utbud som Västtrafik och många andra aktörer använder. För att åtgärda problemet behöver hela komponenten byggas om, då det endast är en mening som inte syns när man zoomar in texten till 200 %. Meningen går dock att höra med hjälp av skärmläsare. Vi åberopar oskäligt betungande anpassning då vi anser att det är för betungande att bygga om komponenten.
Så har vi testat webbplatsen
En oberoende granskning av vasttrafik.se har gjorts av Funka (2020) och DIGG - myndigheten för digital förvaltning (2021).
Västtrafik AB granskar webbplatsen löpande och korrigerar brister i tillgänglighet.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades: 2024-03-21