Det här blir en förändring för dig som reser med någon av dessa linjer, eftersom du nu bokar din resa i Buss on demand-appen när du vill åka. Det kan kännas ovant till en början men fördelarna är många – du behöver inte bry dig om tidtabellen och kan resa till fler ställen än du kunnat med linje 55 och 56.
Har du frågor? Kontakta gärna vår kundservice på telefon 0771-41 43 00 så hjälper vi dig vidare.
Så här bokar du resa
- Öppna Buss on demand-appen*. Första gången du använder appen behöver du registrera dig och svara på några korta frågor via en länk som du får på mejl. Du kan också söka resa i vår app Västtrafik To Go och nå Buss on demand-appen den vägen.
- Skriv in adressen du vill resa från och vart du ska eller sök en hållplats på kartan.
- Appen föreslår de närmaste eller mest lämpliga upphämtningsplatserna/hållplatserna nära dig, det kan vara en fysisk eller en virtuell. Du är aldrig mer än 400 meter från en hållplats. Välj hållplats och avgångstid.
- Du köper din biljett i vår app Västtrafik To Go. Har du redan en periodbiljett, skolbiljett eller seniorbiljett till exempel, så reser du med den.
- En buss kommer och hämtar upp dig. Du reser tillsammans med andra och gör stopp på vägen.
*Du behöver skapa ett konto i Buss on demand-appen även om du redan har ett Västtrafik-konto.
Boka resa på telefon från 5 maj
Om du inte har möjlighet att boka resa i appen kan du från 5 maj även boka via telefon. Kontakta oss på på 0771-91 90 90 så hjälper vi dig. Men det är viktigt att veta att tjänsten funkar bäst i Buss on demand-appen eftersom du där kan följa din buss på kartan och få löpande information inför resan.